Co-creatie: het einde voor ontwikkelaars?

Trendanaliste Justien Marseille reageert op de column 'Is co-creatie een hype?' die Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio van Blauwhoed, als gastcolumnist voor Cobouw schreef. De reactie van Justien leidt tot een gesprek met Yvonne over co-creatie als structureel business model en de veranderingen voor de branche die dat met zich meebrengt.

Justien:

"Co-creatie is een prachtig voorbeeld van een paradigmaverschuiving die zijn weerga niet kent. Met de opmerking waarmee je je column afsluit, "co-creatie gaat niet meer 'uit', het levert gewoonweg teveel voordelen op", ben ik het dan ook helemaal eens! Het onderwerp van deeleconomie en de business modellen van de 21ste eeuw speelt al jaren in de onderstroom. Het doet deugd te zien dat ook de professionals uit de bouw het onderwerp serieus oppakken. Het nieuwe platform Crowdbuilding dat jullie samen met Space&Matter en Open Development een warm hart toedragen is een prachtig instrument om kennis te maken met deze nieuwe ontwikkeling. Crowdbuilding neemt de kwetsbare innovatorsrol van creator binnen de branche op zich en gaat de confrontatie met het nieuwe aan. Inclusief de onzekerheden en mogelijke tegenslagen."

Yvonne:

"Blauwhoed gelooft echt in co-creatie. Structurele veranderingen, zoals de demografische ontwikkeling en de toenemende invloed van consumenten, zorgen ervoor dat de aanbodmarkt niet meer terugkomt. Hele branches transformeren doordat consumenten zelf het roer pakken; de vastgoedmarkt wordt echt niet overgeslagen. Jij geeft aan dat co-creatie als business model blijft. Hoe kijk jij naar de ontwikkeling?

Justien:

"Alles wijst erop dat co-creatie een ontwikkeling is die het in zich heeft om de norm te worden. Het sluit immers aan bij belangrijke demografische, culturele en economische veranderingen, en het is mogelijk door de onstuitbare opmars van het netwerk. Economisch krijgt de ontwikkeling impuls vanwege de besparingen op conceptontwikkeling, marktonderzoek, investeringsrisico's en marketing communicatie. Er wordt dus voldaan aan belangrijke randvoorwaarden die van een trend een paradigmaverschuiving maken."

Yvonne:

"Dat de invloed van consumenten en bewoners centraal staat bij onze ontwikkelingen is vanzelfsprekend. Maar... we gaan graag nog een stap verder dan we al deden met het samen met toekomstige bewoners ontwikkelen. Zoals bijvoorbeeld bij Crowdbuilding, het voorbeeld dat je al noemde. Daar zitten de bewoners ook echt aan de knoppen. Op deze manier bepalen professionals niet meer (alleen) hoe mensen wonen en leven."

Justien:

"Inderdaad, bepaalde vroeger de burgemeester waar wie woonde, tegenwoordig bepaalt het publiek dat wel. Co-creatie is het netwerk het heft in handen geven. Concepten komen voort uit het publiek en worden fijngeslepen door het publiek. Dit verlaagt de druk op conceptontwikkeling en brengt eerder een sturende dan een leidende rol met zich mee voor professionals.

Vervolgens tekenen geïnteresseerden zich erop in en verbinden ze zich aan het project. Hiermee zijn al in de ontwikkelfase belangrijke risico's afgedekt. Betrokken participanten fungeren als early adapter voor de achterban, dat scheelt sales en communicatie. Al met al brengt co-creatie duidelijke economische voordelen op het gebied van productontwikkeling, communicatie en sales en zelfs de financiering met zich mee."

Het past ook bij de soort mens wie we zijn. Zeker in Nederland. Interactief, hoog opgeleid, eigenwijs. Mensen die weten wat ze willen, waar ze over dromen. Minder in aantal, of anders van achtergrond. Met duidelijke signaturen, wensen en noden. Nederland krimpt. Althans, bij gelijkblijvende omstandigheden. Als er groei optreedt, betreft het een gevarieerde instroom. Ofwel we krijgen een overaanbod van ruimte die veel vrijer, in co-creatie heringericht kan worden, ofwel we verdichten met meer culturen en gebruiken. Beide ontwikkelingen pleiten voor een aanpak in co-creatie. Zet de verdunning door, dan is het wellicht interessant om niet alleen 'buildings' te bouwen, maar ideeën voor de ongebouwde omgeving en het groen mee te nemen in het concept. De steden mogen zich uitbreiden, maar minstens zo snel neemt het land de stad over.

Yvonne:

"Hoe zie jij de rol van ontwikkelaars als co-creatie een structureel business model is, is die er nog wel volgens jou? Omdat co-creatie juist gaat om de vertaling die je als professional maakt van latente behoeften, denk ik dat vakmanschap en conceptuele kracht vereisten zijn, gecombineerd met ervaring en marktkennis. Het is in onze branche een groot misverstand dat we in co-creatie klakkeloos maken wat mensen vragen. Waar het echt om gaat is dat je goed luistert en dat je de mensen voor wie je ontwikkelt echt snapt. Pas dan kun je ze optimaal ontzorgen en verrassen, zodat ze meer krijgen dan ze zelf, vanuit hun eigen denkkader en ervaring, kunnen vragen."

Justien:

"Over het toekomstig nut van de ontwikkelaar maakt ik me geen enkele zorgen. Uitgaande van het gegeven dat de mens zich in zeker 70% van zijn beslissingen liever laat begeleiden van droom naar daad, is die toekomst rooskleurig. De ontwikkelaar maakt van steen en groen wat de innovator droomt. Kennis en vaardigheden, ervaringen en verantwoordelijkheid zijn immers letterlijk van levensbelang in de productie."

Yvonne:

"Als het denken vanuit de crowd het nieuwe business model wordt, heeft het wel grote impact op onze sector en betekent het veel voor de rol als ontwikkelaar. Het gaat meer en meer om verbindingen leggen met mensen. Niet om de stenen, maar om de software. Het maken van die verbindingen vind ik één van de leukste dingen die co-creatie voor ons als ontwikkelaar met zich meebrengt. Op die manier is co-creatie het einde voor ontwikkelaars: niet letterlijk, maar figuurlijk!"

Justien:

"Nieuwsgierig ben ik naar de valkuilen en weerstanden die horen bij het experiment. Waar haakt men aan of af, welke obstakels leiden tot vertraging, welke bottlenecks remmen de vooruitgang? Welke extensies zijn mogelijk? Kunnen jullie ook dromen in Spanje waarmaken? Of het gebruik van een braak liggend landje?"

Yvonne:

"Wij ook! Zullen we daar een volgende keer over verder praten?"


Foto met dank aan Punkmedia



Reacties


Laatste nieuws